Hivatáskeresés, karrierváltás, munkahelyváltás, önbizalomnövelés. Gondolatok, tippek ennek támogatására.

KarrierFókusz

KarrierFókusz

Álláskeresés 2025-ben: így gyorsíthatod meg a folyamatot

2025. június 25. - Bénó Helga Karrier és HR tanácsadó

Kevés dolog annyira fárasztó és lelkileg kimerítő, mint az elhúzódó álláskeresés. Az, amikor hetek, hónapok telnek el úgy, hogy beadod az önéletrajzokat, kapod az automatikus elutasításokat (már ha kapsz bármit), és közben csak gyűlik a frusztráció. A visszautasítások nem csak a szakmai önbizalmat kezdik ki, hanem sokszor az identitásunkat is. Főleg, ha már nem az első hónapnál tartunk.

Sokan ilyenkor arra gondolnak: „Mi baj van velem?” Pedig lehet, hogy nem veled van baj. Lehet, hogy csak nincs stratégiád.

És 2025-ben stratégia nélkül állást keresni olyan, mint kormány nélkül csónakázni a nyílt tengeren. Lehet, hogy kikötsz valahol… de nem biztos, hogy ott, ahol szeretnél.

A legnagyobb tévhit: „Elég egy jó önéletrajz”

Ezt sokszor hallom: „Helga, szerintem az önéletrajzom rendben van, mégsem hívnak.” És ilyenkor jön az a rész, amikor elmondom: nem, az önéletrajz nem az első lépés. Az csak egy eszköz, de ha nem tudod, merre tartasz, teljesen mindegy, mennyire szép az eszközöd.

A sikeres álláskeresés nem a CV első sorának megírásával kezdődik. Hanem ott, hogy tisztázod, hova akarsz eljutni.

Mi a cél? Mi az irány? Milyen munkakör passzol hozzád? Hol látod magad 1-2 éven belül? Mi az, ami most fontos az életedben – rugalmas időbeosztás, fejlődési lehetőség, kiszámíthatóság?

Ha ez nincs rendben, akkor jönnek a „mindenhová beadom, hátha” típusú próbálkozások. És az ezekből fakadó elutasítások, amik csak tovább erősítik a kudarcélményt.

Az orientáció: a pályázás GPS-e

Ha nem vagy jól „belőve” – mármint szakmailag és emberileg –, akkor simán pályázhatsz olyan pozíciókra is, amik már nem neked valók. Vagy épp olyanokra, amikkel alá lősz, csak mert úgy érzed, az esélyed nagyobb.

Ezért az első, amit egy ügyféllel átnézünk: a kiindulópont. Hol tartasz most? Mik az erősségeid? Mi az, ami működik benned, és mit érdemes most háttérbe tenni?

A jó orientáció nem luxus, hanem alap. Mert nélküle nem tudod, merre indulj. És így jönnek a széttartó pályázások, a belső bizonytalanság, és az az érzés, hogy „valami nem stimmel, de nem tudom, mi”.

A stratégia: nem bonyolult, csak következetes

Sokan azt gondolják, hogy stratégia = bonyolult táblázatok, napi ötórás LinkedIn-elemzés, és Excelben vezetett minden. Nem.

A stratégia valójában azt jelenti: van egy átgondolt terved. Tudod, mikor, mit csinálsz. Milyen csatornákon keresel. Hol vagy jelen, milyen anyagokat küldesz ki, mikor kell utánkövetned egy pályázatot.

A mai álláspiacon már nem elég csak a hirdetéseket nézni. A rejtett munkaerőpiac legalább annyi lehetőséget rejt, ha nem többet – ismeretségek, kapcsolatépítés, közvetlen megkeresések.

És igen, ez macerásabb. És több bátorság kell hozzá. De pont ezért működik. Mert sokan még nem így csinálják.

Az akcióterv: az álláskeresés időmenedzsmentje

Ha már dolgozol, és csak váltanál, akkor még fontosabb, hogy ne az időd uralkodjon feletted, hanem te rajta.

Egy heti akcióterv segít fókuszáltnak maradni. Nem kell napi 3 órát ezzel töltened, de ha tudod, mikor mit csinálsz, akkor nem sodródsz. Hanem mész előre.

Egy jó akciótervben van helye:

  • a hirdetések áttekintésének,

  • a kapcsolatépítésnek,

  • a jelentkezések testreszabásának,

  • és az utókövetésnek is.

Ez nem csak időhatékonyságot ad, hanem belső nyugalmat is. Mert úgy érzed: kontrollod van.

A legfontosabb: ne egyedül csináld

Egy elhúzódó álláskeresésben nem csak a szakmai energiáid fogynak el, hanem a hited is. Hogy „tényleg van nekem helyem valahol?”. És ez az a pont, ahol a legtöbben elkezdenek alább adni: pozícióból, igényből, bérből, önmagukból.

Nem kell egyedül csinálnod. Vannak támogatási lehetőségek. És igen, ez egy szolgáltatás, de az idő, amit megspórolsz vele, és az energia, amit visszanyersz, sokszorosan megtérül.

Ráadásul: az a fajta önreflexió, amit egy szakember mellett végzel el, nem csak az álláskeresésedet teszi hatékonyabbá. Hanem az egész karrieredre hatással lesz.

Ha úgy érzed, hogy jól jönne a személyre szabott támogatás, nézd meg, hogyan tudok segíteni neked egy ingyenes előzetes konzultáció keretében:

https://calendly.com/benohelga/elozetes-konzultacio-1

Mert az álláskeresés nem a szerencséről szól. Hanem a stratégiáról.

kep_36.png

Nem hívnak állásinterjúra? Ezt a két dolgot vizsgáld meg

Kevés dolog frusztrálóbb annál, mint amikor beadod az önéletrajzodat egy állásra, amire úgy érzed, tökéletesen passzolsz… és mégsem történik semmi. Nemhogy tényleges visszajelzés, még egy automata e-mail sem jön. Kínzó csend. És egy idő után már nemcsak a cégbe vetett bizalmad, hanem az önbizalmad is kezd meginogni.

Ha ez ismerős, nem vagy egyedül. Sőt, az ügyfeleim jelentős része pontosan ezzel keres meg: „Helga, nem értem. Megvan a tapasztalatom, a tudásom. Miért nem hívnak be interjúra?” Ilyenkor szinte mindig kiderül, hogy a háttérben csak két dolog áll, nem három, nem nyolc, csak kettő.

És ha ezeket rendbe rakjuk, jönnek az interjúk is.

1. Az önéletrajzod nem elég jó

Az elmúlt években az álláspályázatok világa teljesen átalakult. Ma már nem elég, ha egy önéletrajz szép, áttekinthető, tartalmas, vagy ha kronológiailag rendben van. Az AI-alapú előszűrés és az ATS (Applicant Tracking System) rendszerek miatt az önéletrajznak konkrét kulcsszavakat kell tartalmaznia. Különben egyszerűen nem kerül emberi szem elé (egyre több cég alkalmaz ilyet).

És itt most nem csak arról beszélek, hogy beírod, hogy projektmenedzsment. Hanem arról, hogy pontosan ugyanazokat a szavakat használod, amiket a hirdetésben is látni. Ha ott az szerepel, hogy agilis módszertan, akkor ne csak azt írd, hogy rugalmas munkastílus, hanem konkrétan az ő nyelvezetüket használd. Mert egy gép nem ért a szinonimákhoz.

A másik gyakori hiba, ha egy önéletrajz ugyanaz minden egyes pályázathoz. Persze, értem én, rengeteg idő lenne mindig újat írni, de ha legalább pozícióra szabod, már az is rengeteget számít. Egy sablon CV ma már nem visz át az első rostán. A munkaerőpiac világa megváltozott, és folyamatosan változik. A kérdés az, alkalmazkodsz-e.

2. Rossz az orientáció – vagyis nem jó helyekre pályázol

A másik nagy buktató, amit sokszor csak együttgondolkodás során lehet észrevenni, az az, hogy a jelentkező valójában nem is olyan pozíciókra jelentkezik, ahol a legerősebb lenne. Vagy épp túl szűken gondolkodik.

Például: valaki adminisztrációban dolgozott éveken át, de közben projektfeladatokat is vitt, ügyfélkommunikációban is jó volt, mégis csak irodai adminisztrátor pozíciókat pályázik meg. Holott lehetne belőle projektasszisztens, ügyfélkapcsolati munkatárs vagy épp back office koordinátor.

Másik oldalról: van, aki túl nagyot ugrana. Pályakezdőként már vezetői pozíciókra pályázik, vagy 2 év tapasztalattal olyan munkát szeretne, amihez 8 év és három nyelv szükséges. Ezek elutasítása nem az ő értékének szól, egyszerűen nem passzol a cél a valósághoz.

Én ezt orientációs pontatlanságnak hívom. És ezt is lehet javítani.

Mi a megoldás? Tudatosság és stratégia

Az első lépés mindig a helyes irány meghatározása. Miben vagy jó? Mit élvezel? Miben van valódi tapasztalatod? Hol látod magad a következő 1-2 évben?

Ha ez megvan, jöhet az önéletrajz újragondolása, nem külsőre, hanem tartalmilag. Olyan szavak, mondatok, struktúra, ami tükrözi a valódi értéked, és amit a gépek is felismernek.

Nem csak az önéletrajzról van szó. A LinkedIn-profilod, az online jelenléted, sőt, a motivációs leveled is része a stratégiának. De ha már a két alappillért helyrerakod – az irányt és az önéletrajzot – az interjúmeghívások száma is elindul felfelé.

Nem vagy egyedül, és segítséget kérni nem szégyen

Sok ügyfelem úgy érkezik hozzám, hogy már azt hiszi, valami nagy baj van vele. Pedig csak annyi történt, hogy a világ átalakult körülötte, és nem kapott hozzá térképet.

Én hiszem, hogy mindenkiben ott van a jó válasz, csak néha kell egy szakmai nézőpont, hogy előjöjjön.

Ha támogatásra van szükséged, írj bátran a hello@benohelga.hu e-mail címre, vagy nézd meg a www.benohelga.hu oldalt, és induljunk el együtt egy jobb irányba.

kep_31.png

Az AI forradalma a munka világában, készülj fel a változásra

Az álláskeresés és a toborzás ma már nem ugyanaz a terep, mint akár csak három évvel ezelőtt. Az AI – mesterséges intelligencia – nem valami távoli jelenség, ami majd egyszer hatással lesz ránk. Már itt van. Csendben átrendezte a szabályokat, miközben sokan még észre sem vették, hogy egy új pályára léptek.

Egyesek számára ez előny, másoknak frusztráció. De egy biztos: aki nem érti, hogyan működik a mesterséges intelligencia a munkaerőpiacon, az hátrányból indul, függetlenül attól, hogy állást keres vagy épp munkavállalót.

A kulcsszavak világában az ember is „adat”

A legtöbb álláspályázat első értékelője ma már nem egy HR-es sok helyen, hanem egy algoritmus. Az ATS-ek (Applicant Tracking System) úgy működnek, mint egy szűrő: keresik azokat a kifejezéseket, amelyek a pozícióhoz és az elvárásokhoz illenek. Ha ezek nincsenek meg az önéletrajzodban, nagy eséllyel el sem jut az anyagod emberi szemek elé.

Sokan még mindig úgy küldözgetik ugyanazt az önéletrajzot 15-20 helyre, hogy csak a fájl nevét változtatják meg. Pedig ma már nem opció, hanem alapfeltétel, hogy a CV kulcsszavakkal ellátott, pozícióra szabott legyen.

Itt nemcsak a betűk számítanak, hanem a sorrend, a kontextus és a hangsúlyok is. A jó önéletrajz ma már nemcsak egy szép dokumentum, hanem stratégiai eszköz.

Toborzói oldalon is zajlik a tanulás

Gyakran felmerül a kérdés: ha az AI ennyire pontos, akkor miért nem találja meg a legjobb jelölteket?

A válasz sokszor egyszerűbb, mint gondolnánk: az algoritmusok is csak abból dolgoznak, amit kapnak. Ha a prompt – vagyis az a leírás, amit a toborzó megad – nem egyértelmű, ha a keresési feltételek túl szűkek vagy homályosak, akkor az eredmény sem lesz pontos. A rendszer papíron "jó" jelölteket dobhat ki, akik a valóságban nem illenek a pozícióba. Vagy – és ez még rosszabb – kiemelkedő jelölteket szűr ki csak azért, mert nem pontosan úgy fogalmaztak, ahogy az algoritmus várta.

Ez nem technikai hiba, hanem egy új toborzási kultúra, amire sokan még nem készültek fel.

Az AI gyorsít, de nem dönt helyetted

Sokan félnek attól, hogy a mesterséges intelligencia kiváltja az emberi döntéshozást. Szerintem viszont a jelenlegi helyzetben ez még messze van. Az AI egy kiváló gyorsító eszköz. Hatékonyabban szűr, csoportosít, rendszerez. De nem lát a sorok mögé. Nem érzékel árnyalatokat. Nem érti, hogy egy karrierváltó miért értékes, vagy hogy egy pályakezdő miért lenne mégis tökéletes választás.

Ezért van szükség az emberi tényezőre. Egy algoritmus nem tud empátiával dönteni, nem kérdez vissza, nem látja az összképet. A legnagyobb veszély akkor jön, amikor a cégek elkezdik a teljes előszűrést és döntést automatizálni, emberi kontroll nélkül.

Ez nem jövőkép, hanem a jelen, és komoly károkat okozhat a munkaerőpiacon.

Mit jelent ez az álláskeresőknek?

Elsősorban azt, hogy az álláskeresés ma már stratégia kérdése. Aki nem ismeri az AI működését, és nem igazítja hozzá a pályázati anyagait, az lehet, hogy örökre rejtve marad a legjobb lehetőségek elől.

Mire érdemes figyelni?

• Használj kulcsszavakat, amelyek konkrétan kapcsolódnak az adott álláshoz.
• Szabd az önéletrajzod minden pozícióra külön, ne egyet küldj mindenhova.
• Optimalizáld a LinkedIn-profilodat, ne csak legyen, hanem működjön is.
• Írj emberi, rövid bemutatkozó leveleket, ne sablonos szövegeket.
• Legyen stratégiád, ne csak sodródj a hirdetések tengerében.

A cégek felelőssége is nagy

A másik oldalon a cégeknek is újra kell gondolniuk a toborzást. A legjobb jelöltek nem mindig a legjobban kulcsszavazott CV-t küldik el. És ha egy cég kizárólag az AI által kiemelt pályázókkal dolgozik, könnyen elveszíti azokat az értékes embereket, akik másképp gondolkodnak, vagy egyszerűen nem tudják még, hogyan működik a rendszer.

Érdemes feltenni magadnak néhány kérdést:

• Van-e emberi kontroll az AI által kiválasztott jelöltek felett?
• Tudod-e pontosan, mit keresel, és ezt hogyan kommunikálod?
• Tanuljátok-e belül, hogyan működik az AI, vagy csak használjátok?

A mesterséges intelligencia nem ördögtől való. De nem használható érdemi stratégia nélkül.

A jövő nem AI-ellenes, hanem AI-tudatos

Nem az a kérdés, hogy féljünk-e”a mesterséges intelligenciától. Hanem az, hogy megtanuljuk-e jól használni. Aki időben alkalmazkodik, előnyt szerez. Aki nem, egyre több lehetőségről maradhat le, úgy, hogy talán soha nem is tudja meg, miért.

Ezért hiszem azt, hogy most a legnagyobb érték a tudatosság és a tanulás. Aki karriert épít, annak érdemes megértenie a rendszereket. Aki céget vezet, annak pedig kötelessége, hogy átlássa: hogyan hat a technológia a legfontosabb erőforrására, az emberekre.

Ha szeretnél ebben a változó környezetben biztosabb alapokra helyezni a stratégiádat, írj bátran: hello@benohelga.hu vagy látogass el a www.benohelga.hu oldalra.

kep_28.png

Így találhatsz állást akkor is, ha nincsenek hirdetések

A legtöbben álláskereséskor az állásportálokon böngésznek, végignézik a meghirdetett pozíciókat. De mi van, ha nem találják meg azt, amit igazán szeretnének, vagy ami illik a tapasztalatukhoz, céljaikhoz, élethelyzetükhöz?

A válasz ott van, ahol kevesen keresnek: a rejtett munkaerőpiacon. És ha tudod, hogyan férhetsz hozzá, sokkal több lehetőséged lesz, mint hinnéd.

Mi az a rejtett munkaerőpiac, és miért kulcsfontosságú?

A rejtett munkaerőpiac olyan pozíciókat takar, amelyeket nem hirdetnek meg nyilvánosan. Lehetnek már létező, de még nem publikált állások, vagy új igények, amelyek csak akkor aktiválódnak, ha megjelenik a megfelelő jelölt.

Gondolj bele: egy cégvezető fejében gyakran már megfogalmazódik, hogy kellene egy új munkatárs, de még nem írtak ki álláshirdetést. Vagy keresik a megoldást, de nem tudják pontosan, kire van szükség. Vagy egyszerűen a kapcsolati hálóra támaszkodva, ismeretségen keresztül próbálják megtalálni az ideális jelöltet.

Ez a „láthatatlan” piac adja az állások jelentős részét. Ha nem vagy jelen tudatosan, egyszerűen nem tudnak rólad.

A kapcsolati háló nem luxus, hanem stratégiai eszköz

Sokan kényelmetlenül érzik magukat, amikor álláskereséskor kapcsolatokat mozgósítanak. Úgy érzik, ez kuncsorgás vagy tolakodás. Pedig valójában ez az egyik leghatékonyabb eszköz, ha profi módon használod.

Mit csinálnak az ügyfeleim, karrier tanácsadási konzultáció után, a siker érdekében?

• Átgondolják, kik lehetnek azok a szakmai ismerősök, volt kollégák, vezetők, akik olyan cégeknél dolgoznak, amelyek érdekesek lehetnek
• Olyan üzenetet írnak, amely nem nyomulós, hanem értékajánlatot közvetít: ki vagyok, mit tudok, miben tudok segíteni
• Nem azonnal állásról érdeklődnek, hanem kapcsolatot építenek, információt, tanácsod kérnek és kíváncsiságot keltenek

A kapcsolati háló nem csak ismeretség, hanem csatorna. Ahhoz, hogy működjön, tudni kell, hogyan aktiváld, és hogyan add át úgy magad, hogy megmaradjon az önazonosságod.

A LinkedIn nem csak profil, hanem aktív jelenlét

Sokan azt hiszik, hogy egy jól kitöltött LinkedIn-profil elegendő, és majd megtalálják. Ez azonban már nem így működik: a láthatóság ma aktív jelenlétet igényel.

Ehhez pedig nem elég egy jó fotó vagy pozíciómegnevezés.
Szükség van:

• Jól megírt headline-ra, amely nem csak a beosztásod, hanem az értékajánlatod is tartalmazza
• Összefoglaló részre, ami narratívát ad: ki vagy, mit csináltál, mi mozgat
• Tapasztalatleírásokra, amelyek nem felsorolások, hanem eredményekkel és fejlődéssel mutatják meg, hogy mire vagy képes
• És jelenlétre: gondolatok, kommentek, kapcsolatépítés

Ez mind együtt hozza meg azt a hiteles képet, amely alapján egy HR-es vagy vezető azt mondja: érdemes vele kapcsolatba lépni.

Közvetlen megkeresés – ha tudod, hogyan

Sokszor felmerül a kérdés: „Ráírhatok egy HR-esre vagy cégvezetőre, ha nincs is nyitott pozíció?”

A válaszom: igen, ha jól csinálod.
Ez nem hideg e-mail, nem sablonlevél, hanem gondosan megfogalmazott, célzott bemutatkozás.

Ahol van egy erős első mondat, ami megragad.
Ahol megmutatod, miért vagy releváns számukra.
És ahol nem nyomulsz, hanem kíváncsivá teszel.

Karriertanácsadóként az ügyfeleimnek segítek személyre szabott bemutatkozásokat készíteni, amik nemcsak olvasottak lesznek, hanem válasz is érkezik rájuk.
Megmutatom, hogyan lehet úgy megszólítani egy döntéshozót, hogy figyelmet, ne pedig elutasítást váltson ki.

Ezért kell hozzá stratégia, nem csak szerencse

A rejtett munkaerőpiac nem a kiváltságosok terepe. Hanem azoké, akik stratégiai gondolkodással építik az álláskeresésüket.

• Tudják, hogyan optimalizálják a LinkedIn-profiljukat
• Tudják, hogyan és kiknek írjanak
• Van üzenetük, amely önazonos és mégis meggyőző szakmailag
• Nem csak várják a lehetőségeket, hanem megtalálják őket

Ez a fajta tudatosság tanulható. Én pedig ebben segítek.

Ha úgy érzed, neked is szükséged van erre, de nem tudod, hol kezdj, jelentkezz ingyenes, kötelezettségmentes konzultációra, és megmutatom, mire érdemes fókuszálnod.

https://calendly.com/benohelga/elozetes-konzultacio-1

kep_24.png

Ezért veszíted el a legjobb állásokat nyáron

Vannak mondatok, amiket szinte minden álláskereső kimond legalább egyszer:
„Most nyár van, úgysem történik semmi.”
„Uborkaszezon. Majd szeptembertől rákapcsolok.”
„Most pihenek, aztán szeptembertől nekiesek.”

És pontosan ez az a hiba, amit most nem érdemes elkövetned, ha álláskereső vagy, vagy munkahelyet váltanál.

Miért? Mert a legtöbb ember ugyanezt csinálja, és ezzel saját magát is hátráltatja.

13 hónap. Igen, ennyi az átlag.

A KSH legfrissebb adatai szerint ma 13 hónap az átlagos álláskeresési idő Magyarországon. Egy évvel ezelőtt még „csak” 10 hónap volt.

Ez azt jelenti, hogy egyre több jó szakember is nehezen talál munkát.
Nem azért, mert nem lenne rájuk szükség. Hanem mert a világ megváltozott, és ezzel a munkaerőpiac játékszabályai is.

Miért ilyen hosszú ma az álláskeresés?

Néhány éve még sokkal egyszerűbb volt: felmentél egy állásportálra, elküldted az önéletrajzodat, jött a válasz, interjú, ajánlat (sarkítva).

Ez ma már nem így működik.

Mi változott?

  • A cégek sok pozíciót nem hirdetnek meg. A hirdetési piac szűkül, drága lett, nem hatékony.
  • A rejtett munkaerőpiac felértékelődött. Vagyis a legjobb állásokat belső ajánlással, kapcsolati hálón, LinkedIn-es láthatóság alapján töltik be.
  • Az AI és az ATS-rendszerek (automatikus előszűrők) kiszűrik a nem kulcsszavasított önéletrajzokat, sok önéletrajz emberi szem elé sem kerül.
  • A verseny megnőtt, a válság után sok tapasztalt, jó szakember is új állást keres, és ők is ott vannak a pályán.

És mi történik, ha szeptemberig vársz?

Sokan azt gondolják, hogy szeptember a „friss kezdés”, új költségvetés, új pozíciók ideje.

Ez részben igaz.
De ha csak akkor kezdesz neki, az első pályázataid októberre futnak be, vagy még később. Az interjúk novemberre, az ajánlatok pedig már az év végére vagy jövő év elejére csúsznak.

Ez érzelmileg, pénzügyileg és szakmailag is nyomasztó. Közben telik az idő, és egyre kevésbé érzed, hogy haladsz. Ez sokaknál az önbizalmat is rombolja.

Mit csinálj helyette? Ne várj, készülj elő most!

Az álláskeresés nem egy napos projekt. Ez egy folyamat, ahol jó stratégia kell, nem csak lendület.

Ha most nyáron felkészülsz, akkor szeptemberre:

  • már látható leszel a LinkedInen
  • ütős, kulcsszavasított önéletrajzod lesz
  • fogod tudni, merre keresd a rejtett pozíciókat
  • nem vakon pályázol, hanem célzottan, tudatosan
  • és nem halogatod a váltást, hanem lépsz

Nem csak azok váltanak jól, akik szerencsések. Hanem akik felkészültek.

Nekem karriertanácsadóként az a dolgom, hogy ezt a felkészülést veled együtt csináljam végig.
Nem sablonokat adok, hanem valódi figyelmet, stratégiát és gyakorlati eszközöket.

  • Ha úgy érzed, hogy már túl régóta keresel
  • vagy csak most kezdenél bele, de elveszettnek érzed magad
  • vagy van munkád, de titokban tervezel váltani

akkor ez a nyár lehet a te előnyöd.

Itt tudsz beszélni velem, teljesen kötelezettség nélkül:

Ingyenes konzultációt foglalhatsz itt:
https://calendly.com/benohelga/elozetes-konzultacio-1

Ez nem elhatározás kérdése. Ez rendszer kérdése.
Én ebben tudok segíteni. Ha készen állsz, jelentkezz. Ha nem vagy biztos benne, akkor is beszélhetünk róla.

A legrosszabb, amit tehetsz: várni szeptemberig. Mert akkor több hónappal hátrányban leszel, miközben most lehetnél két lépéssel előrébb.

kep_19.png

Miért nem hívnak be állásinterjúra, hol a hiba?

Sok álláskereső fordul hozzám azzal a kérdéssel, hogy vajon mi lehet az oka annak, hogy bár tapasztalt, motivált, és papíron minden rendben van, mégsem jut el az interjúkig. A visszajelzések elmaradnak, a pályázatok mintha egy fekete lyukban tűnnének el, és hetek, hónapok telnek el konkrét eredmény nélkül. Ilyenkor gyakran kiderül: nem a szakmai tudás vagy az akarat hiányzik, hanem az a fajta tudatos és korszerű álláskeresési stratégia, ami ma már elengedhetetlen.

Az elmúlt években ugyanis gyökeresen megváltozott az álláspiac, és a legtöbben még mindig a régi beidegződések szerint próbálnak boldogulni. Sokan ugyanazzal az önéletrajzzal pályáznak hónapokon keresztül, amivel évekkel ezelőtt sikerrel jártak, és egyszerűen nem értik, miért nem működik most ugyanez a módszer.

Az álláspiac átalakulása: amit régen elég volt tudni, ma már kevés

Az elmúlt 3–5 évben olyan változások történtek a kiválasztási folyamatokban, amelyek a legtöbb jelentkező számára láthatatlanok, mégis kulcsszerepet játszanak abban, hogy ki jut tovább egy pályázati körben, és ki nem. A nagyobb cégek túlnyomó többsége ma már automatizált rendszert (ATS – Applicant Tracking System) használ a beérkező önéletrajzok szűrésére, ami azt jelenti, hogy az anyagok első körben nem is HR-es kolléga, hanem egy algoritmus kezébe kerülnek.

Ez az algoritmus nem tud olvasni a sorok között, nem ismeri a finom megfogalmazásokat vagy a kreatív formázást. Egyvalamire figyel: a pozícióhoz illeszkedő kulcsszavakra, struktúrára, és bizonyos formai elemekre. Ha ezek nincsenek meg az önéletrajzban, az anyag egyszerűen nem jut tovább, bármennyire is jó szakember az, aki mögötte áll.

A „szétküldöm mindenhová” módszer ma már nem működik

Az álláskeresők egy része még mindig úgy próbál pozíciókat elnyerni, hogy egyetlen sablonos önéletrajzot küld el minden hirdetésre. Ez a módszer azonban ma már sem nem hatékony, sem nem célravezető. A pozíciók többsége ugyanis egyre specifikusabb elvárásokat támaszt, egy-egy kiírás mögött gyakran már előszűrő rendszer, fejvadász cég vagy céges HR-partner dolgozik, akik kizárólag a célzott, testreszabott pályázatokat veszik komolyan.

 Az önéletrajz ma már nem egy adatlap, hanem egy szakmai történet, egy "reklám anyag". A motivációs levél nem sablon, hanem értékajánlat. És a pályázat nem papírmunka, hanem pozicionálás.

A tavasz a legfontosabb időszak az álláskeresésben, de kevesen használják ki

Tapasztalataim szerint sok álláskereső hajlamos április végén félretenni az álláskeresést azzal a gondolattal, hogy úgyis jön a nyár, pihenek egy kicsit, majd szeptembertől újrakezdem. Ez azonban komoly időveszteséghez vezethet. A nyári időszak valóban lassabb lehet, hiszen gyakran épp a HR-es vagy a döntéshozó van szabadságon, mégis rengeteg esetben történik előkészítés, shortlistelés vagy akár szerződéskötés is ezekben a hónapokban.

Ha valaki április–májusban tudatosan megnyomja az álláskeresést, könnyen lehet, hogy még a nyár előtt új munkája lesz. De az is reális, hogy bekerül egy cég kiválasztási folyamatába, így szeptemberben már nem a nulláról kell kezdenie, hanem a többieknél előrébb tart.

Mitől lesz jó egy önéletrajz ma, 2025-ben?

Egy ütős önéletrajz nemcsak azt mutatja meg, hol dolgoztál és mennyi ideig, hanem azt is, miért voltál ott értékes, és hogyan illeszkedsz a következő cég elképzeléseibe.
Ehhez három dolog elengedhetetlen:

  • Célzott kulcsszavak használata, hogy átmenjen az ATS rendszeren, és a HR-es egyből lássa a kulcskompetenciákat 

  • Strukturált, könnyen olvasható forma, amit HR-es szemmel könnyű átfutni

  • Egyértelmű értékajánlat, ami megkülönböztet más jelöltektől

Az álláspályázatod nem csak arról szól, hogy te mit akarsz, hanem arról is, hogy a másik fél lássa benned a megoldást. Ez az a szemléletváltás, amit sokan nem lépnek meg, ezért maradnak le újra és újra a lehetőségekről.

Hogyan tovább?

Ha szeretnél olyan pályázati anyagokat, amelyek valóban segítenek interjúra jutni, ha úgy érzed, hogy amit eddig csináltál, már nem működik, de nem tudod, merre indulj, akkor szívesen segítek. Ne hagyd, hogy megint időt veszítsd azzal, hogy elengeded tavasszal az álláskeresést.

Foglalj időpontot egy díjmentes előzetes konzultációra
https://calendly.com/benohelga/elozetes-konzultacio-1

linkedin_04_14.png

 

Ez kell, hogy gyorsabban találj munkát

A mai munkaerőpiacon munkát találni nem könnyű, és sok esetben hónapokba, vagy akár egy évbe is telhet, mire valaki elhelyezkedik. A Profession.hu 2023-as kutatása szerint az álláskeresők átlagosan 10-12 hónap alatt találnak új munkát, de vannak, akik ennél lényegesen gyorsabban elhelyezkednek. 

Miért van ez a különbség? A siker nem a véletlenen múlik. Akik gyorsabban jutnak el a következő munkahelyükre, azok tudatosan használják a legfontosabb álláskeresési eszközöket és stratégiákat.

Ebben a cikkben megmutatom, hogy mire van szükséged ahhoz, hogy lerövidítsd az álláskeresés idejét, és gyorsabban elnyerd a számodra ideális pozíciót.

1. Profi pályázati anyag – Az első benyomás számít

Az első lépés a sikeres álláskeresésben egy jól összeállított pályázati anyag. Ebbe beletartozik az önéletrajz, a motivációs levél (vagy értékajánlat), és adott esetben a portfólió vagy szakmai bemutatkozó dokumentum.

Önéletrajz – Miért kulcsfontosságú a kulcsszavasítás?

A mai álláspiacon a munkáltatók egy része ATS (Applicant Tracking System) rendszereket használ, amelyek automatizáltan szűrik az önéletrajzokat. Egy Harvard Business Review tanulmány szerint a nagyvállalatok 75%-a használ ATS rendszert a jelentkezések feldolgozására (Forrás: Harvard Business Review, 2022).

Mit jelent ez számodra? Ha az önéletrajzodban nem szerepelnek azok a kulcsszavak, amelyeket a rendszer keres (pl. a pozícióhoz kapcsolódó készségek, technikai ismeretek), akkor hiába vagy kiváló szakember, a pályázatod lehet el sem jut egy emberi szemhez.

Motivációs levél helyett értékajánlat

A hagyományos motivációs levelek nagy része unalmas és sablonos. A munkáltatók nem arra kíváncsiak, hogy „gyerekkorod óta érdekel a szakma”, hanem arra, hogy milyen értéket hozol a pozícióba.

Egy jól megírt értékajánlat azt mutatja be, hogy:

  • Milyen eredményeket értél el eddig.
  • Milyen problémákat tudsz megoldani a cég számára.
  • Miért érdemes téged választani a többi jelölttel szemben.

Miért fontos a profi pályázati anyag?

Mert ez az első lépés, ahol a legtöbben elbuknak. Egy gyenge önéletrajz nem jut el a döntéshozókig, egy sablonos motivációs levél pedig nem kelt érdeklődést.

2. Jó orientáció és pozicionálás – Tudd, mit akarsz és mutasd is meg!

Sokan azért nem találnak gyorsan munkát, mert nincs egyértelmű képük arról, hogy milyen pozíciót keresnek. Ezért össze-vissza pályáznak, és nem tudják hatékonyan bemutatni magukat.

Orientáció – A tudatosság az alapja mindennek

  • Pontosan tudod, milyen típusú munkát szeretnél?

  • Milyen iparágban és milyen szerepkörben képzeled el magad?

  • Milyen készségeket és tapasztalatokat akarsz kamatoztatni?

Ezeket a kérdéseket fontos tisztázni, mert ha te magad sem vagy tisztában az irányoddal, hogyan várhatnád el, hogy egy munkáltató lássa benned a megfelelő embert?

Pozicionálás – Hogyan mutatod be magad?

A munkáltatók nem találgatnak – azt látják rólad, amit kommunikálsz. Egy következetes, jól átgondolt szakmai kommunikáció növeli az esélyeidet.

Példa:

Gyenge pozicionálás: „Projektmenedzserként dolgoztam különböző iparágakban.”
Erős pozicionálás: „Agilis projektmenedzserként 5+ év tapasztalattal vezettem digitális fejlesztéseket.”

3. Szuperül optimalizált LinkedIn profil – A rejtett lehetőségek kulcsa

A LinkedIn ma már nemcsak egy online önéletrajz – hanem egy kereshető adatbázis, ahol a fejvadászok 95%-a aktívan keres jelölteket (Forrás: LinkedIn Talent Solutions, 2023).

Miért fontos a LinkedIn optimalizálása?

  • Láthatóvá tesz – ha jól van optimalizálva, a fejvadászok és HR-esek megtalálnak.
  • Bizalmat épít – egy átgondolt profil szakmai hitelességet sugall.
  • Kapcsolatokat nyit – a rejtett állásokhoz sokszor kapcsolatépítésen keresztül vezet az út.

Fontos! Ne várd, hogy a LinkedIn profil önmagában megoldja az álláskeresést – ez csak egy eszköz.

4. Modern álláskeresési technikák – Ne csak várj, lépj is!

A hagyományos álláshirdetésekre való jelentkezés önmagában már nem elég. Egy Forbes-cikk szerint az állások 80%-a rejtett munkaerőpiacon van, vagyis nem kerül nyilvánosságra (Forrás: Forbes, 2023).

Mit jelent ez számodra?

  • Az álláshirdetések csak a jéghegy csúcsát jelentik.
  • A lehetőségek nagy része kapcsolati hálón vagy közvetlen megkereséseken keresztül érhető el.

A sikeres álláskeresők proaktívak: nemcsak várják a lehetőségeket, hanem aktívan keresik és építik a kapcsolatokat.

Természetesen a gyors álláskeresés nem csak ezen a 4 fő tényezőn múlik.

Minden álláskereső helyzete egyedi – sok apró részlet befolyásolhatja, hogy milyen gyorsan érkezik el a siker. Ügyfeleimmel mindig részletesen átvizsgáljuk az álláskeresési folyamat minden elemét, mert gyakran néhány finomhangolás is jelentős változást hoz.

Lehet, hogy egy apró módosítás az önéletrajzban, egy új szemlélet a jelentkezések kezelésében, vagy egy másfajta kommunikációs irány már növeli a behívási arányt és közelebb visz a vágyott álláshoz.

Az álláskeresés egy összetett folyamat, ahol a részletek is számítanak – érdemes ezeket tudatosan és következetesen kezelni.

www.benohelga.hu

linkedin_12_16.jpg

 

 

 

Miért nem elég az önéletrajz visszamondása állásinterjún?

Így add át a tapasztalataidat hitelesen és emlékezetesen

Amikor állásinterjúra mész, valószínűleg már túl vagy egy nehéz szakaszon: a pályázati anyagod (önéletrajz, motivációs levél) elnyerte a kiválasztók figyelmét, és behívtak egy személyes vagy online találkozóra. Azonban az interjún még mindig rengeteg múlik azon, hogyan kommunikálod a szakmai tudásodat és a tapasztalataidat.

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egyszerűen "visszamondják" az önéletrajzukat – időrendben felsorolják a munkahelyeiket, elmondják a feladataikat, majd várják, hogy az interjúztató le legyen nyűgözve. De ez a stratégia ma már nem elég. Az álláskeresés és a munkaerőpiac az elmúlt években jelentősen megváltozott: a munkáltatók nemcsak egy adott szakmai tapasztalatot keresnek, hanem olyan embert, aki képes bizonyítani, hogy valódi értéket hoz a cég életébe.

Ebben a cikkben bemutatom, miért nem működik az önéletrajz visszamondása, és megtanulhatod, hogyan adhatsz át hitelesen és emlékezetesen minden fontos tapasztalatot egy állásinterjún.

Miért nem elég az önéletrajz visszamondása?

A modern állásinterjúk nem pusztán arról szólnak, hogy a kiválasztók újrahallják, amit az önéletrajzban már olvastak. A munkáltatók azt akarják látni, hogy hogyan dolgozol, milyen problémákat oldottál meg, milyen értéket teremtettél korábbi munkáid során, és hogyan fogsz ezekkel a képességekkel hozzájárulni az ő sikerükhöz.

Az emlékezetes válaszok jelentősége

Egy kutatás szerint a munkaadók 85%-a a döntésének nagy részét az interjú során kapott benyomásokra alapozza (Forrás: National Association of Colleges and Employers). Ha a válaszaid sablonosak, könnyen elfelejtődnek, és nem különböztetnek meg a többi jelölttől.

Miért válik unalmassá a "visszamondás"?

  • Nincs egyéni élmény vagy történet: Ha csak a feladatokat sorolod, nem kap az interjúztató konkrét képet arról, hogyan dolgozol.
  • Hiányoznak az eredmények: Csak a munkaköri leírásod ismertetése nem mutatja meg, milyen hatást értél el.
  • Unalmas és egyhangú: Egy idő után minden önéletrajz ugyanolyannak tűnik, ha nincs mögötte személyes történet.

Hogyan adj át hitelesen és emlékezetesen egy szakmai tapasztalatot?

Ahelyett, hogy mechanikusan felsorolnád a munkaköreidet, strukturáltan, történetbe ágyazva mutasd be a szakmai utadat. Ez három dologgal érhető el:

  1. Ágyazd sztoriba a tapasztalatot
  2. Használj konkrét számokat, eredményeket
  3. Mutasd meg a visszajelzéseket és a hatást

1. Sztoriba ágyazás – a STAR-módszer használata

A STAR-módszer az egyik legnépszerűbb technika arra, hogy strukturáltan és érthetően adj át egy munkahelyi tapasztalatot.

  • S (Situation) – Helyzet: Írd le a konkrét szituációt, amivel szembesültél.
  • T (Task) – Feladat: Mi volt a pontos feladatod, amit meg kellett oldanod?
  • A (Action) – Akció: Milyen lépéseket tettél a megoldás érdekében?
  • R (Result) – Eredmény: Milyen konkrét, mérhető eredményt értél el?

Példa egy jól megfogalmazott STAR-válaszra: Kihívás: Egy korábbi munkahelyemen az egyik projekt határidő előtt két héttel veszélybe került, mert a beszállító késlekedett az alapanyagokkal.
Feladat: Az én feladatom volt, hogy alternatív megoldást találjak a hiányzó alapanyagok pótlására, hogy a projekt ne csússzon el.
Akció: Felvettem a kapcsolatot egy másik, már bevált beszállítóval, gyorsított szállítást kértem, és új ütemtervet készítettem a csapatnak.
Eredmény: Ennek köszönhetően a projekt határidőre elkészült, és 15%-kal csökkentettük a költségeket az alternatív szállítóval.

2. Használj konkrét számokat és mérhető eredményeket

A munkáltatók számára az objektív, mérhető eredmények adják a legjobb bizonyítékot arra, hogy értékes munkát végzel. Amikor a tapasztalataidról beszélsz, mindig törekedj arra, hogy számokkal, százalékokkal, időtartamokkal támogasd meg a mondanivalódat.

Példák:

  • Nem elég azt mondani: "Hatékonyabbá tettem a folyamatokat."
    Jobb verzió: "Bevezettem egy új folyamatot, amivel 25%-kal csökkentettük a dokumentációs időt."
  • Nem elég: "Sikeresen vezettem projekteket."
    Jobb verzió: "Egy 50 millió forintos költségvetésű projektet irányítottam, amelyet 1 hónappal a határidő előtt zártunk le."

3. Használj visszajelzéseket és hatásokat

A korábbi munkáltatóid, vezetőid vagy ügyfeleid visszajelzései objektíven megerősítik a teljesítményedet. Ha kaptál írásos visszajelzést, idézhetsz belőle, de említheted szóban kapott elismeréseket is.

Példa: "A vezetőm külön kiemelte, hogy a precíz projekttervezésemnek köszönhetően a csapat képes volt határidőre, hiba nélkül teljesíteni a kitűzött célokat."

Milyen típusú sztorikkal készülj?

Ezek a leggyakrabban előforduló témák az állásinterjúkon. Készülj legalább egy-egy példával minden kategóriára:

  • Sikerélmény: Amikor valami kiemelkedőt értél el.
  • Kudarc és tanulság: Egy hiba, amit később sikeresen kezeltél.
  • Erősségek bizonyítása: Amikor a fő készségeidet alkalmaztad.
  • Gyengeségek kezelése: Hogyan dolgozol a fejlődési területeiden.
  • Konfliktusmegoldás: Amikor egy nehéz helyzetet kezeltél.
  • Nehéz helyzet megoldása: Krízishelyzet vagy váratlan akadály leküzdése.

Miért fontos így átadni a tapasztalatokat?

  • Emlékezetes maradsz: Az interjúztatók könnyebben felidéznek egy jól elmondott történetet.
  • Hitelességet sugárzol: A konkrét számok és példák alátámasztják a szakmai kompetenciáidat.
  • Megkülönböztet a többiektől: Egyedi történeteid segítenek kiemelkedni a többi jelölt közül.

Ha szeretnél személyre szabott támogatást az interjúra való felkészüléshez, nézd meg a honlapomat, hogyan tudunk együtt dolgozni.

www.benohelga.hu

A YouTube videóban még több gyakorlati tippet találsz – nézd meg itt:
👉 Kattints ide a videó megtekintéséhez

blog_10_30.jpeg

Hogyan hat az AI az álláskeresési piacra?

A mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb szerepet játszik az életünk számos területén, és az álláskeresési piac sem maradt érintetlen. Az AI már nemcsak a vállalatok működését formálja át, hanem az álláskeresési folyamatokat is alapjaiban változtatja meg. Egyre több cég és állásportál alkalmaz mesterséges intelligenciát a jelentkezők előszűrésére, miközben az álláskeresők egy jelentős része még nem használja tudatosan és hatékonyan ezt az eszközt.

A kérdés az, hogy az AI valóban segíti vagy inkább akadályozza az álláskeresőket? Milyen előnyei és hátrányai vannak a mesterséges intelligenciának a toborzásban? És legfőképp: hogyan használhatják az álláskeresők okosan az AI-t, hogy növeljék esélyeiket a sikerre?

Pontosan ezekről beszélgettem ma, egy velem készült mélyinterjúban, ami egy kutatás alapját fogja képezni. Ebben a cikkben kifejtem, hogy én hogyan látom a témát.

Milyen szerepet tölt be az AI a munkáltatói oldalon?

A nagyvállalatok és toborzócégek számára az AI-eszközök óriási előnyt jelentenek, hiszen automatizálhatják a jelentkezők előszűrését, ezzel időt és erőforrásokat spórolnak meg. Egy Harvard Business Review tanulmány szerint a világ vezető vállalatainak több mint 75%-a használ valamilyen formában mesterséges intelligenciát a toborzási folyamatokban (Harvard Business Review, 2022).

A toborzási AI-rendszerek általában a következő módon működnek:

  • Önéletrajz-elemzés: Az AI szkennelni tudja a jelentkezők önéletrajzát, és azonosítja a kulcsszavakat, amelyek egyeznek a meghirdetett pozíció követelményeivel.
  • Kiválasztási pontszám: A rendszer minden jelentkezőnek egy megfelelőségi pontszámot ad, amely alapján a HR-esek priorizálni tudják, kit érdemes behívni interjúra.
  • Automatikus válaszadás: Egyes rendszerek automatikusan tájékoztatják a jelentkezőket a pályázat állapotáról, elutasítás esetén pedig előre generált visszajelzést küldenek.
  • Adatbázis-építés: A nem kiválasztott jelentkezőket a rendszer gyakran adatbázisban tárolja, hogy a későbbi nyitott pozícióknál könnyebb legyen újra elérni őket.

Mindez elsőre hatékony és logikus megoldásnak tűnik, azonban fontos látni az AI rendszerek korlátait is.

Az AI hibái – Egy valódi történet tanulságai

Egy korábbi munkám során, amikor fejvadászként dolgoztam egy cégnek, egy ismert állásportálon hirdettük meg az egyik pozíciót. Az adott platform már akkor AI-alapú szűrést használt: minden jelentkezőhöz egy megfelelőségi százalékot rendelt hozzá.

Egyik jelentkező mindössze 9%-os megfelelőségi értéket kapott, ami rendkívül alacsony volt. Mivel azonban én fontosnak tartom a manuális átvizsgálást is, minden jelentkezőt megnyitottam és átolvastam. Ennek köszönhetően kiderült, hogy ez a jelölt valójában rendkívül ígéretes, és végül ő is bekerült a legjobb kettő közé, akik közül a cég kiválasztotta a befutót.

A tanulság: az AI nem lát mindent. Azok a pályázók, akiknek az önéletrajza nem tartalmazza a rendszer által keresett kulcsszavakat, könnyen kieshetnek, függetlenül attól, hogy valójában mennyire alkalmasak a pozícióra.

Milyen hibákat követnek el az álláskeresők az AI használata során?

Bár az AI már jelen van a toborzásban, az álláskeresők többsége még nem használja ki a benne rejlő lehetőségeket, vagy nem megfelelően alkalmazza azt. A LinkedIn 2023-as kutatása szerint az álláskeresők mindössze 35%-a használ mesterséges intelligencia alapú eszközöket a jelentkezési anyagai elkészítéséhez.

Íme néhány gyakori hiba:

  1. Sablon önéletrajz használata: Sokan teljes mértékben az AI-ra bízzák az önéletrajzuk elkészítését, anélkül, hogy azt alaposan átnéznék vagy testre szabnák.

  2. Hiányzó releváns kulcsszavak: Ha az önéletrajz nem tartalmazza az álláshirdetésben szereplő kulcsszavakat, a rendszer könnyen kiejtheti a jelentkezőt, függetlenül a valódi tapasztalatától.

  3. Automatikus generált motivációs levél: Egy generált motivációs levél gyakran túlságosan általános, és nem tükrözi a pályázó személyiségét vagy valódi motivációját.

Hogyan használd jól az AI-t az álláskeresés során?

A mesterséges intelligencia nem ellenség – éppen ellenkezőleg: okosan használva jelentős előnyt jelenthet az álláskeresésben. Néhány tipp, hogy miként érdemes alkalmazni:

  1. Kulcsszó-elemzés: Használj olyan platformokat, amelyek segítenek az álláshirdetés kulcsszavainak azonosításában. Ezeket az önéletrajzodban és a motivációs leveledben is érdemes elhelyezni.

  2. Személyre szabás: Az AI adhat egy alapstruktúrát, de a dokumentum véglegesítését mindig te végezd. Tedd személyessé az anyagaidat: emeld ki az egyedi eredményeidet, készségeidet, amik különlegessé tesznek.

  3. Interjú-felkészülés: Próbáld ki az AI-alapú interjú gyakorló platformokat (például a Google Interview Warmup), amelyek segítenek strukturálni a válaszaidat és javítani a kommunikációdat.

  4. Teszteld az önéletrajzod: Mielőtt beküldöd a jelentkezést, teszteld le az önéletrajzod egy AI-szűrő eszközön, hogy lásd, milyen megfelelőségi pontszámot kapnál.

Miért fontos a humán tényező?

Bár az AI gyorsítja és automatizálja a folyamatokat, az emberi tényezőt nem tudja teljesen kiváltani. Az álláskeresésben továbbra is kulcsszerepe van a személyes kapcsolatépítésnek, a hiteles kommunikációnak és az egyedi szakmai történetnek.

Az állásinterjúkon és a motivációs levélben mindig törekedj arra, hogy megmutasd a személyiségedet, a gondolkodásmódodat és azt, hogy milyen értéket tudsz hozzáadni a céghez. Az AI nem tudja helyetted megteremteni a kapcsolódást – ezt neked kell megtenned.

Összegzés

Az AI tehát egy hatékony eszköz lehet az álláskeresési folyamat során, de csak akkor, ha tudatosan és körültekintően használod. Az automatizált szűrők segítenek a jelentkezések gyors kezelésében, de a végső döntést továbbra is emberek hozzák meg.

Használj AI-eszközöket, de mindig tartsd kézben a folyamatot – mert a legfontosabb, amit egy állásnál keresnek, az a te egyedi értéked.


Az ügyfeleimnek abban segítek, hogy az önéletrajzuk és a motivációs levelük ne csak tartalmilag legyen erős, hanem kulcsszavasított és pozícióra szabott is, így könnyebben átjussanak az AI-alapú szűrőkön, miközben megőrzik az egyediségüket és szakmai hitelességüket.

Ha ebben szükséged van támogatásra, dolgozzunk együtt!

benohelga.hu

 

linkedin_02_28.png

Miért tűnik el az önéletrajzod a jelentkezések tengerében?

Az álláskeresés világában az első szűrő, amin át kell jutnod, ma már sokszor nem egy HR-es szakember, hanem egy algoritmus. Az AI-alapú szűrőrendszerek egyre elterjedtebbek, és ha az önéletrajzod nem felel meg ezeknek a rendszereknek, lehet, hogy soha nem kerül emberi kézbe. De miért történik ez, és mit tehetsz ellene?


Az AI szűrők és a kulcsszavasítás szerepe

A modern toborzási rendszerek több mint 75%-ban használnak ATS-szoftvert az önéletrajzok előszűrésére. Ez azt jelenti, hogy a jelentkezések többsége egy algoritmus kezébe kerül először, amely a kulcsszavak alapján dönti el, hogy az önéletrajz releváns-e vagy sem (sokszor egy relevancia százalékot kap az adott jelentkező).

  • Ha az önéletrajzod nem tartalmazza a pozícióhoz kapcsolódó legfontosabb kulcsszavakat, az AI lepontozhatja.
  • Azok a jelentkezők, akik optimalizált önéletrajzot nyújtanak be, 40%-kal nagyobb eséllyel kapnak interjúmeghívást.
  • A munkáltatók 99%-a használ valamilyen szűrőrendszert a nagyobb vállalatoknál (Forrás: Jobscan).


Hogyan készíts kulcsszavasított önéletrajzot?

A kulcsszavas önéletrajz nem azt jelenti, hogy telepakolod a dokumentumot random szavakkal. Ehelyett:

  • Olvasd el figyelmesen az álláshirdetést, és emeld ki azokat a szakkifejezéseket, amelyek ismétlődnek (pl. "projektmenedzsment", "adatvizualizáció", "értékesítési stratégia").
  • Integráld ezeket természetesen az önéletrajzodba, főként a munkatapasztalat és a készségek részben.
  • Használj konkrét teljesítménymutatókat: ne csak azt írd, hogy "vezettem egy csapatot", hanem "egy 10 fős csapatot irányítottam, amely 30%-kal növelte a projektek hatékonyságát".


Hogyan tűnj ki az AI után a HR-esek előtt?

Tegyük fel, hogy az önéletrajzod átjutott a szűrőn. Most egy HR-es kezébe kerül, aki átlagosan 6 másodpercet szán egy-egy CV-re az első átnézéskor (Forrás: TheLadders). Mitől fogsz kitűnni?

  • Strukturált, könnyen olvasható önéletrajz: Jól tagolt, világos fejlécekkel ellátott dokumentum, amely gyorsan átlátható.
  • Projektalapú vagy kompetenciaalapú önéletrajz: Ha a munkatapasztalatod inkább projektek köré szerveződik, akkor ezt érdemes kiemelni.
  • Eredmények és adatok bemutatása: Pl. "Értékesítési bevételek 20%-os növelése egy új stratégiával", "Ügyfél-elégedettség 95%-ra emelése egy belső fejlesztési projekt során való aktív részvétellel".


A motivációs levél helyett: küldj értékajánlatot!

A sablonos "Tisztelt XY, nagyon szeretnék itt dolgozni..." kezdetű motivációs levelek ideje lejárt. Egy igazán ütős kísérőlevél így épül fel:

  • Miért érdekel a cég? Röviden mutasd be, hogy mi vonz benne.
  • Milyen értéket hozol? Pl. "Ha Önöknél dolgozhatnék, a következő három kulcsfontosságú területen tudnék hozzájárulni a csapat sikeréhez..."
  • Példák és konkrét megoldások: Ne csak azt írd, hogy "jó problémamegoldó vagyok", hanem mutass be egy konkrét helyzetet, ahol ez bizonyítottan előnyt jelentett.


Összegzés: A jövő önéletrajza

Az álláskeresés világa gyorsan változik, és a jelentkezőknek is alkalmazkodniuk kell. A kulcsszavas önéletrajz ma már alapvető eszköz, hogy egyáltalán eljuss egy interjúig. Emellett pedig az eredményorientált bemutatkozás és a személyre szabott értékajánlat segíthet abban, hogy ne csak behívjanak, hanem meg is kapd az állást.

Ha szeretnéd megtanulni, hogyan optimalizáld az önéletrajzodat, és hogyan készíts olyan pályázati anyagot, amely kitűnik a tömegből, akkor nézd meg a konzultációs lehetőségeimet:

benohelga.hu

linkedin_02_13.png

süti beállítások módosítása