Gondolatok, tippek hogyan találhatja meg egyre több nő önmagát a munka világában.

Dolgozó NŐ

Dolgozó NŐ

Pályaváltók: a karrierváltással visszakaptam az életem

Interjú Kolta Zsófi (Zsófi néni) online iskola-előkészítő pedagógussal

2024. április 24. - Bénó Helga Karriertanácsadó

Hogyan lesz egy iskolai keretek között tanító tanárnőből online iskola-előkészítő pedagógus? Mit lehet tenni, ha az imádott hivatásodat nem tudod tovább üzemeltetni alkalmazotti keretek között, mert a családod látná kárát?

A Pályaváltók blog interjú sorozatban olyan nőkkel beszélgetek, akik sikeres karrierváltást vittek véghez. Célom az, hogy a történetük erőt adjon annak, aki éppen pályamódosításon gondolkodik. Interjúalanyaim által olyan felismerésekre és tanulságokra jöhetsz rá, ami motivációt adhat számodra is, hogy bátran elindulj a saját utadon.

Zsófi néni mesél nekünk arról, hogyan változtatta meg az életét a vállalkozása elindítása. Milyen félelmei, nehézségei voltak az út elején, és mi az, ami erőt ad neki a mai napig.

Kolta Zsófi kétgyermekes édesanya és online iskola-előkészítő pedagógus.

 

Mit és hogyan dolgoztál a karrierváltásod előtt?

A tanítóképző elvégzése után abban az iskolában kezdtem el dolgozni, ahol a gyakorlati időmet is töltöttem. Pályakezdőként 3 hónap ottlét után osztályfőnöki feladatot is kaptam, ami számomra azt mutatta, hogy hisznek és bíznak bennem. Imádtam a tanítványaimat, és a tanítást, azonban már az első gyermekem megszületése után is kacsingattam a vállalkozói lét felé. Másodállású egyéni vállalkozóként kézműveskedtem.

Miért és mikor fogalmazódott meg benned a karrierváltás gondolata? 

A lányom születése után egy másik iskolába mentem vissza tanítani, mert időközben elköltöztünk. A Covidot követő időszakban rengeteget kellett helyettesítenem, így vagy a munkám kapcsán volt lelkiismeret furdalásom, vagy anyaként. Pl. volt olyan, hogy a lányomnak reggel azt mondtam, hogy elmegyek érte 3-kor az óvodába, majd az iskolában aznap szóltak, hogy bent kell maradnom fél 6-ig. Éreztem, hogy anyaként lelkileg sokáig nem fogom bírni, hogy a gyerekeimnek tett ígéreteimet rendszeresen felül kell írnom a munkahely miatt. Ennek hatására állandóan feszültnek éreztem magam. Tetézte ezt az is, hogy a főnökömtől sok negatívumot kaptam, annak ellenére, hogy a szülőktől, gyerekektől, kollégáktól szép számmal érkeztek a pozitív visszajelzések. Ezeknek a tényezőknek hála addig fajult a dolog, hogy szervi problémáim lettek, és kiégés közeli állapotba kerültem.

Hogyan találtál rá arra a vállalkozói útra, amit most csinálsz?

2020. szeptemberében kaptam egy elsős osztályt, akik a Covid első hulláma után jöttek iskolába, azt tapasztaltam náluk, hogy a járvány következményei miatt nincsenek felkészülve kellőképpen az iskolára. Sokat gondolkodtam hogyan segíthetnék nekik, majd kitaláltam, hogy összerakok egy iskola-előkészítő programot számukra, ami a tananyaggal való haladás mellett támogatta őket. Beszélgetések alapján rájöttem, hogy nemcsak az én osztályom küzd ezzel a problémával, ezért 2020. novemberében elindítottam az online iskola-előkészítő programomat. Egy évig párhuzamosan tanítottam az iskolában a diákokat, és online az iskolára készülőket.

Mikor érkezett el az alkalmazotti léttől való búcsúzás pillanata?

Már az egy év alatt is többször felmerült a kérdés a férjemben és bennem, hogy meddig lehet ezt a kettőt párhuzamosan csinálni. Májusban leültünk, és átbeszéltünk mindent, számoltunk, terveztünk. Megszületett a döntés, hogy egy évre megpróbálkozom a vállalkozói léttel, amihez fizetés nélküli szabadságot kértem, de nem kaptam meg, így fel kellett számolnom az alkalmazotti életemet. 4 év távlatából azt mondom, hogy jó döntés volt, hogy akkor és ott a vállalkozói lét mellett tettem le a voksom.

Említetted, hogy online iskola-előkészítő programot dolgoztál ki. Mit takar ez pontosan, hogyan képzeljük el a gyakorlatban?

Magyarországon én voltam az első, aki online formában iskola előkészítést tart. Ez azt jelenti, hogy az egész tanév során minden héten bejelentkezem egy élő tematikus foglalkozással. Én azt pártolom, hogy ha van lehetőség, akkor a személyes foglalkozások a legjobbak, viszont sokaknak nincs helyben ilyen, vagy akár anyagilag megterhelést jelent. Ugyanis a személyes jelenlétű előkészítők árfekvése jóval magasabb, mint amit én tudok nyújtani online keretek között. Bár ma már egyre több óvodában jól működik az iskola-előkészítő rendszer, de még mindig sok gyerek nem kap megfelelő felkészítést, nekik (és a szülőknek) én egyfajta kapaszkodót jelentek. Rengeteg terület van, amit online is szuperül lehet fejleszteni.

Mi a helyzet azokkal a szülőkkel, akik most kapnak észbe, hogy jó lenne valamilyen plusz felkészítés szeptemberre a gyereküknek? Van-e még mód csatlakozni a csoporthoz?

Az év bármely pontján lehet csatlakozni, akár még nyáron is, visszanézhetőek a heti tematikus foglalkozások. Nyilván sokkal szerencsésebb az, ha valaki szeptembertől egész tanéven keresztül velem tart, de még mindig jobb, ha valaki utólag jön, mintha egyáltalán nincs semmilyen felkészítés.

A vállalkozói utad elején voltak-e benned félelmek? Ha igen, hogyan győzted le ezeket?

Persze voltak. Féltem attól, hogy a biztonságból (havi fix fizetés) a bizonytalan felé indulok meg, mert hiába működött egy évig a vállalkozásom az alkalmazotti lét mellett, kérdés volt, hogy  vajon rentábilis lesz-e főállású vállalkozói tevékenységként. Nagyon nehéz volt elengedni az iskolai létet, a kollégákat, a tanítványokat. Segített az, hogy a férjemmel leültünk és írtunk egy listát, hogy melyik útnak mi a pozitívuma és a negatívuma. Egyértelműen a vállalkozói lét győzött az anyagiak és a szabad időbeosztás miatt.

Volt segítséged az indulásnál, vagy mindent egyedül csináltál?

Mindent egyedül kellett kitalálnom azzal szemben, mintha egy másik iskola-előkészítő rendszerbe mentem volna be, és van mögöttem egy csapat, aki csinálja a marketinget és a grafikákat, intézi a pénzügyeket és az adminisztrációt. Meg kellett tanulnom a marketinget, az énmárkaépítést, a videóvágást, ami nem volt egyszerű út, és sok plusz munkával és energiabefektetéssel járt.

Hogyan változott meg az életed a karrierváltásod hatására?

4 év távlatából azt mondom, ha ott nem lépem meg ezt a váltást, akkor sokkal rosszabb helyzetben lennénk anyagilag és családilag is. Lelkileg biztonságban érzem magam jelenleg, így minden nap motiváltan tudom végezni a munkámat. Boldog vagyok, hogy önazonosan azt csinálhatom, amit szeretek. Nagyon sokat foglalkozom az önismeretemmel, amit alkalmazottként nem tehettem volna meg egy tanári fizetés mellett. A gyerekeimmel több időt tölthetek, nem kérdés, hogy egy betegség esetén itthon tudok-e velük lenni.

Személyiségben mit tett hozzád az elmúlt 4 év?

Önbizalmat és bátorságot adott a vállalkozóvá válás, valamint tágította a látókörömet. Lehet furán fog hangzani, de az életet adta nekem a karrierváltás. Azt érzem, hogy most élek igazán.

Hogyan képzeled el magad 3 év múlva, milyen terveid vannak?

Az egyik nagy tervem már megvalósult az elmúlt időszakban, létrehoztam egy hasonló elven működő elsős gyakorló csoportot. Felmerült az igény arra, hogy alakítsak egy finommotorika fejlesztő programot is 4-6 éves ovisok számára. Bízom benne, hogy 3 éven belül ez a foglalkozás útnak tud indulni.

Mit üzennél azoknak, akikben már megfogalmazódott a karrierváltás gondolata vagy vállalkozást indítanának, de még a félelmeik visszatartják őket?

Ha túl nagy a félelem a vállalkozói léttől, akkor egy éven át „haljanak bele”, és akár főállás mellett kezdjék el a vállalkozásukat építeni. Nagyon sok munkával jár, de egy kevésbé kockázatvállaló emberre így kevesebb nyomás hárul az anyagiak okozta stressz miatt. Én ma sem csinálnám másképp, mert a lelkemnek kellett ez az egy év, hogy lássam hogyan alakul a vállalkozásom. Üzenem a karrierváltás előtt állóknak, hogy merjenek nagyot álmodni, mert ez nemcsak egy közhely.

 

Nagyon köszönöm Zsófinak, hogy interjúalanyom volt, és megosztotta a történetét velünk. Remélem sok nő tud motivációt meríteni belőle a változás elindításához.

 

Zsófi munkásságát itt tudjátok követni: 

www.onlinezsofineni.hu

https://www.facebook.com/onlinezsofineni

https://www.tiktok.com/@onlinezsofineni

https://www.instagram.com/onlinezsofineni/

https://www.youtube.com/@iskolaelokeszito

zsofi_kep.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://benohelgacoach.blog.hu/api/trackback/id/tr5318388365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása